Za projekt logo można zabrać się znając tylko branżę i nazwę firmy. Kreatywny grafik zawsze coś wymyśli, ale czy trafnie? Wątpliwe. Dlatego praca nad firmowym znakiem powinna być poprzedzona gruntownym przygotowaniem i przede wszystkim rozmową z klientem. Trzeba poznać go bliżej, podobnie jak jego firmę.
Sposobów zdobywania informacji na temat firmy i jej właściciela jest wiele. Jednym z nich jest po prostu rozmowa, polegająca na udzieleniu odpowiedzi na jak największą liczbę pytań. Agencja reklamowa przeważnie przygotowuje specjalny brief, który składa się z wielu pytań, maksymalnie wyczerpujących temat. Brief jest przekazywany na papierze, jeśli klient przychodzi do biura, wysyłany mailowo, gdy klient decyduje się na usługę online. Jest to nie tylko skuteczny sposób na poznanie oczekiwań klientów i ich potrzeb, ale również na sprawdzenie, czy w ogóle wiedzą, czego chcą. Wielu z nich tylko wypytuje o ofertę, tak naprawdę nawet nie mając czasu na przemyślenie swoich potrzeb. Przekazując im brief agencja kreatywna może uniknąć rozmowy, która często do niczego tak naprawdę nie prowadzi.
Czasem zdarza się, że klient nie ma czasu na przemyślenia, jak powinno wyglądać jego logo firmowe albo kompletnie się na tym nie zna. Jeśli jest w stanie bezgranicznie zaufać agencji, współpraca może zakończyć się powodzeniem.
Jakie pytania zawiera brief?
Brief może zawierać najróżniejsze pytania, a zależą one tak naprawdę od konkretnej agencji. Obejmować mogą następujące tematy:
Historia i przyszłość firmy
Projektowanie logo firmy powinno być poprzedzone bliższym poznaniem klienta i jego firmy, a także jej celów. Ważne jest na tym etapie dokładne poznanie firmy i sprawdzenie, czy posługuje się samą nazwą, czy może towarzyszy jej jakiś slogan, hasło reklamowe.
Bardzo ważna jest tu również historia firmy. Trzeba jak najwięcej dowiedzieć się na temat działalności, jaką prowadzi. Warto też wiedzieć, jakie były okoliczności jej założenia, rozwoju i podejścia do biznesu. Informacje te pozwolą ustalić, jak stylistycznie powinien wyglądać ten znak.
Kolejną informacją, którą trzeba zdobyć, jest zasięg działalności firmy. Czy funkcjonuje lokalnie, czy globalnie. Ważne jest też, skąd pochodzą jej klienci i jakimi językami władają.
Tworząc profesjonalny projekt logo, trzeba wziąć pod uwagę ofertę firmy – produkty lub usługi.
Ponadto trzeba poznać wyzwania, przed jakimi stoi firma. Na tej podstawie będzie można określić, czy firma potrzebuje zaprezentować się jako nowoczesna, czy może bardziej doświadczona.
Klienci i rynek, na którym działa
Należy ustalić, kim są klienci firmy. Bo na przykład inaczej powinno się projektować dla zamożnych klientów z dużych miast, a zupełnie inaczej dla mniej zamożnych klientów ze wsi. To tylko jeden z powodów, dla którego bardzo dobre poznanie klientów jest takie ważne.
Trzeba również ustalić, na czym zależy klientom. Czy cenią sobie wysoka jakość, czy może ekologię. A może najważniejsza jest dla nich cena.
Ponadto należy ustalić co wyróżnia firmę na tle konkurencji, kim są konkurenci. Warto też zapytać klienta, jak w 3 słowach opisałby swoją firmę. Te słowa mogą być bardzo pomocne.
Kwestie techniczne i estetyczne
Tworząc projekt logo firmy, trzeba pamiętać o tak ważnych kwestiach, jakimi są: stylistyka, kolory, typografia, a nawet forma znaku. Jednak pytanie o oczekiwania klienta względem tych kwestii mogą wprowadzić jeszcze większy mętlik.
Zamiast powyższego, lepiej zapytać klienta, jakie znaki mu się podobają, jakie marki go na przykład inspirują. Dobrze jest również wiedzieć, jakie znaki mu się nie podobają. Bardzo ważną kwestią jest to, jak i do czego będzie wykorzystywane logo. Jakie materiały reklamowe będzie oznaczało. Czy a przykład logo to będzie służyło tylko w internecie, czy może będzie też drukowane na różnych przedmiotach.
Tak przygotowany brief zawierający wspomniane pytania i odpowiedzi, jest bardzo pomocny podczas projektowania logo. Pierwszy projekt i tak zwykle wymaga jeszcze poprawek sugerowanych przez klienta, ale profesjonalna agencja brandingowa jest w stanie dopracować go w najdrobniejszych szczegółach i doprowadzić sprawę do satysfakcjonującego zakończenia.